Transfer från Malaga flygplats
Efter en lång resa ner till Malaga kan det vara skönt att på ett smidigt sätt bli upphämtad på flygplatsen och bli körd dit du ska. Just denna möjlighet har du med vår samarbetspartner Shuttle Direct. Här kan du välja mellan att bli hämtad med en bil med privat chaufför eller en delad resa med buss. Starta med att göra din bokning här nedan.
Transporter
Man kan hyra ett privat fordon med chaufför vilket innebär att transporten anpassas efter kundens tid och det kommer inte färdas några andra medpassagerare i fordonet. Det innebär att ni kan ge er av så fort ni har blivit hämtade och behöver inte vänta på andra eller stanna på andra platser utmed resans gång. Bokar man delad tur så har kunden flexibla rutter eller flexibla avgångstider och det kommer att vara andra kunder som färdas i fordonet samtidigt.
Från Malaga flygplats
Om du landar på Malagas flygplats och vill bli upphämtad på flygplatsen anger du detta i formuläret. Du kommer sedan i din bokningsbekräftelse få en voucher med instruktioner på om hur du hittar den chaufför som ska ta dig till ditt boende. Leverantörerna på de olika flygplatserna har olika instruktioner där vissa flygplatser har receptionsdiskar där chauffören möter upp eller väntar i ankomsthallen eller där man ska gå till bussfickor. All information står tydligt på din voucher. Det går även att ha telefonkontakt med sin chaufför om det skulle uppstå problem.
Förseningar
Vid normala fall väntar chauffören på er i 60 minuter efter det att flyget har landat. Sedan görs förfrågningar med flygbolaget, tullen eller passkontrollen. Kan man ändå inte hitta passageraren lämnar chauffören platsen. Blir man försenad vid bagageupphämtningen, tullen eller passkontrollen ska man ringa leverantören så att chauffören väntar. Om man inte har något annat bagage än handbagage kan man meddela detta så att chauffören är klar att åka med en gång när du kommer.
Skulle det vara så att flyget är försenat eller att man missat anslutningar med mera finns det olika policys som gäller i och med att flygens ankomsttider övervakas. Har man valt privat fordon med chaufför och har fått flygförseningar från ursprunglig tidtabell på upp till tre timmar är detta inkluderat. Överstiger tiden tre timmar måste man ringa leverantören och be fordonet vänta. Då måste även en extra avgift betalas i förskott annars kommer inte fordonet vänta. Har ni valt delad tur kommer ni att erbjudas transport med nästa tillgängliga delade tur. Det går inte att kontakta företaget angående förseningar via e-post då dessa kanske inte hinner läsas innan det är för sent.
Från och till boendet
När du bokar Shuttle Direct och har valt privat transport kommer fordonet med förare att lämna av er vid ert boende eller plocka upp er vid ert boende. Fordonet kommer att hämta upp eller lämna er så nära boendet som möjligt. I vissa fall kan fordonets fysiska egenskaper, åtkomstskäl, meteorologiska förhållanden, poliskrav osv påverka att fordonet inte kan komma tillräckligt nära. Uppstår dessa problem hämtar och lämnar fordonet så nära som möjligt. Väljer man delade turer kommer man att lämnas eller hämtas på den plats som är så nära boendeplatsen som möjligt.
Tider
När man fyller i bokningsformuläret bör man se till så att datum, tid och plats anpassa så att du kommer fram till flygplatsen minst 10 minuter innan incheckningsdisken öppnar. Incheckningsdiskarna öppnar två timmar före flygets avgång och stänger 40- 45 minuter före flygets avgång. Transportföretaget försöker vara vid flygplatsen två till två och en halv timme innan flygets avgång. Fyll i de tider som finns på flygbiljetten så kommer hämtningstiderna att automatiskt beräknas. När bekräftelsen kommit är det viktigt att kontrollera så att tiderna är korrekta, annars bör man så snabbt som möjligt kontakta leverantören. Det är viktigt att ni ankommer till flygplatsen tio minuter innan incheckningsdisken öppnar. När man bokar sin transfer får man reda på den ungefärliga körtiden och transportsträckan mellan hämtning och lämning. Det är leverantören som väljer vilken väg som ska tas fram till resmålet.
Hur sent kan man boka?
Vill man använda Shuttel Direct som en lätt och smidig transfer mellan flygplats och boende eller åt andra hållet är det bra att boka detta i samband med sin resa. I annat fall bör man iallafall ha bokat 24 timmar före ankomst. Det är viktigt att boka så tidigt som möjligt i och med att vissa datum eller tider kan tvingas att stänga om det inte finns tillgängliga fordon. Om man ankommer och avreser från olika flygplatser bör man göra två olika bokningar.
Tillåtet bagage
Vid transporten får varje passagerare endast ha med sig en resväska där maxvikten är 20 kg och handbagage på 5 kg. Ska man ha med sig mer bagage måste detta anmälas vid bokningen. Utifrån hur mycket bagage och hur många personer som ska resa anpassas fordonets storlek. Skulle det mot förmodan behövas ett extra fordon för att kunna transportera oanmälda bagage blir passageraren ansvarig för den extrakostnaden. Man kan addera extra bagage som golfklubbor osv vid bokningen.
Barnstolar
Vid vissa resmål finns barnstolar men inte vid alla. När man gör sin bokning kommer detta alternativ finnas med om det är möjligt. Barnstolar finns endast i privata transfertjänster inte i skytteltjänster.
Funktionshindrade
Även funktionshindrade kan använda transfertjänsten. När man gör sin bokning fyller man i vilken sorts rullstol man använder. Har man en motoriserad vikbar rullstol eller en elscooter för funktionshindrade blir detta bagage och får bokas som extra bagage. Tjänsten är för passagerare med minskad rörlighet och man behöver ha viss rörlighet för att ta sig in och ur fordonet. Vid vissa resmål kan man boka fordon som är anpassade för passagerare med ingen rörlighet men fordonen är begränsade tillgång på och då bör man kontakta dem före för att kolla tillgänglighet.